YESTERDAY WHEN I WAS…

bugün 18 eylül 2011, pazar. demirbank iyi günler diler.

rahmetli demirbank’ın sabahları iyi günler dilediği günler çoktan geride kaldı. günler geçer, insan eskir. ya şarap olur, ya sirke. şarabın da bir yeri var, sirkenin de elbet. ama sonuçta üzüm üzüm olmaktan çıkar, gün gelir omcalar çürür, bağlar tarumar olur.

babamın öldüğü yaşta değilim. ohooo, o yaşta olmayacağım da –biliyorum. teoman’ın şarkısını severim. her doğumgünümde dinletirim kendime, çam sakızı çoban armağanı olarak. her dinleyişimde de itiraz ederim böyle işte: babamın öldüğü yaşta değilim, olmayacağım da. ve o demirbaş armağana başka başka hediyeler eşlik eder her seferinde ve bu hediyeler kelimelerden oluşur hep. oluşturdukları metnin yüzü bilgece bir sadeliğin zenginliğiyle ışıldayan kelimeler. çatısı özenle çatılmış, örgüsü titizlikle kotarılmış metinler. çoğun da şiir. edebiyatın zarif kızkardeşi.

peki muhasebe?

bazen acı veriyorsa da evet. ama hep öyle dibine kadar değil. kâr-zarar cetveliymiş, bilançoymuş, dönemsonu hesaplarıymış, zaten hem pek anlamam, hem de soğuk ve sıkıcı şeyler onlar. neydim ne oldum, hepsi bu.

şunca yılın hesabını kendime verdiğimde sonuç pek içaçıcı değil açıkçası. veresiye duygular, müflis tüccar.

olsun. ticaretten hiçbir zaman anlamadım zaten. açıkgözlük, cingözlük bana göre değildi. iliğime kadar sömürüldüm çoğu zaman, gıkım çıkmadı değil, ama kendime öttü borum, içimi yedim bitirdim. insan görmeye tahammülüm kalmadığı çok anlarım oldu, insan olduğumdan utandırıldığım çok anlar. yazık, “insan” dediğimiz yaratığa oldu olan, beni kaybetti, en içten dostu olabilecek olan beni. ha “sen nesin, insan değil misin” diye soracaksınız, sorun, en doğal hakkınız. elcevap: insanım, evet. evet ve ne yazık ki. zaaflarımın sürüsüne bereket. günahlarımın, suçluluk duygularımın, kaçaklıklarımın, uzaklaşmalarımın, geriye çekilmelerimin, hatalarımın, yanılgılarımın, bile bile lâdeslerimin. acı yenilgilerimin, pyrrhus zaferlerimin, karşılıklı batışlarımın, göz göre göre sıçıp batırışlarımın.

olsun. yaşamak zorundaydım. “tarihte ne olduysa öyle olması gerektiği, başka türlü olamayacağı için öyle olmuştur.” karl marx amca duymasın bu lafını kendi minör serüvenimin, dandik hayatımın tasvirine dahil ettiğimi, lâkin yalan mı yani.

neyse, bugün değilse bile, yarın da değilse bile, pazar günü için, çocukluğumun ve ilkgençliğimin kendi gitmiş vahı kalmış demirbank’ı alabilir sazı eline: bugün 18 eylül 2011, pazar. demirbank iyi günler diler.

ben de dilerim. kendime bu sefer hediye olarak çok sevdiğim bir müzisyenin çok sevdiğim bir şarkısını, bir de aziz üstadımız, sevgili hocamız behçet necatigil’in bir şiirini veririm hem:

dışarıyı dinleme, içerdeyim
kımıldayan perdenin şimdi az berisinde.
insan kimi geceler niçin uğrar dışarı?
bir gerçeğin içinde kendini dinlediyse.

yaşlanmak, o her şeyin biraz biraz yettiği
anılar yerini tutuyor.
ben bu oyunu küçükken de görmüştüm:
çoklarını kovalıyor, birini tutuyor.

yaşlanmak, bir korkunun hep uzağa ittiği – –
içerdeyim.
yangın duvarlarının yıkıldığı geceler
ama nasıl geleyim?

insan kimi gemileri ne de çabuk unutuyor
binmiştik sözde,
bir çocukluk yatıyor
battığı yerde.

sağım solum doldu. zil çaldı. bu kaçıncı?
bir telâştı geçti, oturdu hepsi.

(*) pazarları internete girmiyorum. yarın da işim çok, belki giremem diye iki gün öncesinden yazdım bu yazıyı işte. nasılsa eskisi gibi dutluk değil buralar, neredeyse hiçbiriniz gelmiyorsunuz artık, ne farkeder ki!
(**) şiir: behçet necatigil, “sevgilerde”, can yayınları, 2009, s.197.
(***) müzik: charles aznavour, “yesterday when i was young”, greatest golden hits.

8 Yanıt to “YESTERDAY WHEN I WAS…”

  1. Aylin Sol Says:

    yaş almaktan çok eskimek gibi her yeni yaş, belki de sonbaharda doğmanın getirdiği bir hüzün.
    mutlu ve güzel bir yıl olmasını dilerim sizin için (:

  2. metin Says:

    aylin, hoşgeldin. çok teşekkür ederim. ben de öyle olsun istiyorum valla artık 🙂

  3. Bijen Says:

    iyi ki doğmuşsunuz.. nereden çakıştı bu sanal, hiç güvenilmez çok entrikalı pek az samimiyet içeren yol bilemem ama yine de kazandıklarımı yitirmemek adına dalışlarımdan en sevdiğim yaratık en zeki ve hassas yaratık “ahtapot” misali işte budur!! dediklerime tutunurum bren..hep var’olun hep.. 🙂

  4. Passive Apathetic Says:

    Doğum gününüz kutlu olsun Metin Beyciğim, hayat hep daha iyiye gitsin sizin için, hiç durmadan. Bakın Susan Miller teyzemiz de ne iyi şeyler söylemiş Başaklar için: http://www.astrologyzone.com/forecasts/monthly/virgo_full.php

    Sevgiler

  5. ekmekcikız Says:

    Kutluyorum efendim!
    Bu defa tam da gününde üstelik!
    Mutlu olun, güzel yaşayın. :))

  6. metin Says:

    bijen,

    siz de hoşgeldiniz. çok sağolun.

    “dışarıdaki” hayatın bir izdüşümü buralar da. aynı tekinsizlik, aynı acı sürprizler, aynı hançerler filan işte. n’apacaksınız.

    kazanç hanenizle kayıp hanenizi karşılaştırmamaya çalışmaktan başka elden gelen yok burada.

  7. metin Says:

    sevgili pa,

    o teyzemiz kafamı karıştırdı ne yalan söyleyeyim. birkaç öngörüsü tuhaf şekilde tekabül ediyor bazı şeylere. ben bi de fal bakayım kendime oldu olacak 🙂

    iyi dileğiniz bana uğur getirsin derim bi de tabii.

  8. metin Says:

    ah sevgili çavdar teyze’si hafif abi’nin!

    size bi türlü cevap yazamadım, affedin. siz mutlu olun diyorsanız mutlu olunacaaaaak… ol! eheh 🙂

    şaka bir yana, siz öyle şeyler deyince kendimden utanıyorum, şu müzmin kötümserliğimden. oldu olacak mutlu olayım bari yav 🙂

Bir Cevap Yazın

