CANETTI & NORAH

canetti, ‘insanın taşrası’ başlığı altında toplamış olduğu günce-notlarından birinde, “yatıştıran bir bilgi, öldürücüdür” diyor. ‘daha iyi olmak’ için gereken bilginin, insana huzur vermeyen, insanın peşini bırakmayan bir bilgi olması gerektiğini not ettikten sonra. (…)

bilginin, özgürlükle bağlantısı var. kimseye huzur ve güven vaat etmeyen o yolla. canetti, yine notlarından birinde, “özgürlük sözcüğü önemli bir gerilimi, var olanlar arasında belki de en önemli gerilimi dile getirmeye yarar. insanoğlu hep çekip gitmek ister; gidilecek yerin adı olmadığında, bu yer belirlenemediğinde ve sınırları da görülemediğinde, özgürlük diye adlandırılır” diyor. ve ekliyor, “bu gerilim uzam açısından anlatımını, bir sınırı sanki o sınır yokmuşçasına aşmaya yönelik şiddetli istekte bulur.”

hayat hakkında, dünya hakkında, kendim hakkında kuşku duymadığım, geceleri uykusuz bırakmayan, adresini hiç şaşırmadığım bütün bilgileri unutmalıyım. bu yolda bana sınırları gösteren hiçbir bilgi girmemeli çıkınıma.*

(*) yıldırım türker, “bilgi ile özgürlük”, radikal.

(**) günün şarkısı***: norah jones, “i’ll be your baby tonight”, hangi albümde yeraldığını hatırlayamadım, google’lamaya da üşeniyorum şimdi. ne ayıp, halbuki en sevdiğim isimlerin belki de başında gelir norah jones.

(***) hemen hemen her zaman, koyduğum müziklerin, içinde yeraldıkları yazıyla bir biçimde bağıntısı vardır. peki bu müziğin bu alıntıyla bağıntısı nedir? bilmiyorum. bildiğim tek şey, hayatım hakkındaki verili bilgiyi tümüyle unutmayı istiyor olmak + yeni bir hayatın ihtimal ve imkânını refere eden özgürlük isteğinin/talebinin bilgisini edinmeye çalışmak…

2 Yanıt to “CANETTI & NORAH”

  1. JoA Says:

    lethe diyordum kendi kendime birkaç gündür…

  2. metin Says:

    Ah suyu kuruyasıca, debisi debelenesice mnemosyne!

    …Diyorum ben de efenim!

Bir Cevap Yazın

