IŞK, IŞIK, ŞIK

yalnız olmayı bilmeyen aşık olmayı hiç bilemez. maldan mülkten, tarladan sabandan, çanaktan çömlekten, üstten baştan kendini alamayan, aşka kendini teslim edemez. notanın, fırça darbesinin, film karesinin, kitap sayfasındaki sıra sıra satırların ruhuna dokunamayan, onları benliğinin gizli, kuytu, ışık almaz köşelerinde dönüşüme uğratmayan, aşkın künhüne vakıf olamaz. aşk elle tutulur gözle görülür. bal gibi de somuttur aşk, kanlı canlıdır, semizlemeye, semirmeye, boy atmaya, serpilmeye müsaittir. aşk önce kendikendini yenmeyi ister, istedikçe ister, ha babam de babam ister, oburdur aşk, doymaz, doymamalıdır, fırınına hep odun atılmalı, harlanmalıdır ateşi, doyarsa idam fermanının resmidir bu. tüm diğer renkleri silip atarak siyah ve beyazı bırakır ortada cascavlak, aşk. ama bu, dünyayı siyahbeyazlaştırmak demek değildir, siyahta ve beyazda derleyip toplamaktır sadece renkleri, cümbüşü bu iki gözlü bileşik kapta yaratmaktır. retorik değildir aşk, eylemin dibine vurmaktır. olgunlaşma enstitüsüdür, evden uzak evcilliktir, küçük, küçücük, minicik ayrıntılara dikkat kesilmeler koleksiyonudur, pulu kuştan zarflar toplamıdır, hüznün sevinçle karılıp bir garip hamura dönüşmesidir belli gizli vakitlerde, bundan ne güzel ruh şişmanlatıcı bir ekmek yapılır. ruhunuz şişmanlar ama asla hantallaşmaz. bütün bir sanat tarihinin üç harflik özetidir, diğer bütün insani halleri ve duyguları da temsilen. vuslat aşkı bitirir derler, yalandır yalan, vuslat büyüleyici uçurumları ve doruklarıyla aşkın yolunda yüründükçe yürünesi kafdağıdır, masalsı sılasıdır.

yorucudur aşktan sözetmek, çünkü bir albatrosun kanatlarına binmiş, gökyüzünün okyanusla karışmışlığı içinde nereye gittiğinizi bilmeden uçuyorsunuzdur. ne gökyüzü gökyüzüdür ne deniz deniz. içiniz dışınızdan öyle bir görünür ki orada, yirmibin fersah derindeki kabuklu kabuksuz, yüzgeçli yüzgeçsiz yaratıklar çıkarıp kafalarını, büyülenmiş bakışlarla buna bakmaya dururlar. adlarını sanlarını bilmezsiniz siz onların, ama onlar artık sizin ciğerinizi biliyorlardır.

yoruldum evet, sonra devam ederim. son bir aşk sözü: gönüllü mecburiyet… sınırsız sorumlu hayat metaforu üretim kooperatifi.

saçmaladım mı? nedendir ki? durun ben size iki adımda aşk tarifi yapayım bari:

1.
kavuşamazsın, ışk olur.*/**

2.
kavuşursun, ışık olur.
şık olur!



(*) ışk: aşk.
(**) aşık veysel’in tarifinden mülhem.
(***) müzikler, sırasıyla: cirque du soleil, “querer”, alegria,
cem karaca, “o leyli”,
reshid behbudov, “bahar sensiz”.
üçüncüyü de dinledikten sonra ilkini bir kez daha dinlemeli. şöyle ki:

14 Yanıt to “IŞK, IŞIK, ŞIK”

  1. metin Says:

    Güzel yorumlarınız ve iyi dilekleriniz için ne kadar teşekkür etsem az. Çok teşekkür ederim hepinize.

    Ben pek dönmüş sayılmam. Bakalım artık…

  2. ekmekcikiz Says:

    Bazen kavuşunca da, kavuşsan bile ışk olabiliyor.
    Bazen!

  3. metin Says:

    Efenim zaten ikinci adımın ilk cümlesinde yazıyor: Iş[ı]k.

    Hem olsun, “bazen” olsun, bir varsa sıfır yoktur demektir bu durumda.

    Di mi?

  4. metin Says:

    Yorum perhizimi bozdurdunuz bu arada!

  5. ekmekcikiz Says:

    Aa! ne perhizi bu?

    Hem neden?

  6. ekmekcikiz Says:

    “Bir varsa sıfır yoktur”
    O vakit dokuza kadar yolu var, demektir.

  7. zeynep Says:

    Öyle şahane bir yazı ki, yazdığım hiçbir yorumu layık görmeyip sildim Metin Bey. Ama sessizde kalamadım işte…

    Ve şarkılar…Her zamanki gibi ince zevkinizin göstergesi. Teşekkürler!

  8. zeynep Says:

    Ben de, hiç sevmedim bu perhiz lafını…

  9. kafcamus Says:

    itiraftır: yazıyı okumadım.
    gerçektir: o leyli’nin bilhassa ilk 13 saniyesi ne şahanedir.

  10. fb Says:

    ‘Hoş geldin, sevgiliden haber getiren!
    Bana bir müjde ver sevgiliden.
    Haberi bayram olan canım sevgiliden
    Umut etmek boşuna mı, sevgiliden
    Yârin bize selâmı yok mu?

    Ey düşkünlere Hızır olan söyle!
    Bu sırrı açığa vuran, söyle
    Ol sen ona tercüman, söyle!
    Saklama, teker teker aman söyle!
    Gam defterinin tamamı yok mu?

    Tanrım bu ne bekleyiş, nice andır bu,
    Ne geçmez zamandır bu.
    Hep inleyiş gamdır bu,
    Ne nazlı, ne işveli yârdır bu.
    Vuslat gibi bir muradı yok mu?

    Yoksullar bu dünyada mutlu oldu,
    Dostların muradı yarınlara kaldı.
    Verilen sözler nerede kaldı?
    Ettiğim dualar faydasız mı?
    Gönlümüzün düzenli yanı yok mu?

    Gönül, gam hayranlığıyla dilsiz kaldı,
    Galip gibi yorgun, halsiz kaldı.
    Gönderdiğim gönül dilekçem cevapsız kaldı,
    Şimdi ancak bir ümidimiz kaldı,
    İnsafın o yerde adı yok mu? ‘

    Şeyh Galip
    (tardiyeyi türkçe yazdık:))

  11. CORAZÓN ESPINADO « soğuk yemek Says:

    […] ticarileşmiş, çağrışım gücü sıfırlanmış başka bir kelime var mıdır acaba? (lafıma şurada başlamıştım aslında, […]

  12. fb Says:

    Ah yine tutsağı oldum zulmeden bir şuhun
    Ki dilber sevmeyen bilmez acısını inleyen âşıkın.
    Ne kâfirliklerini gördüm ben o günah işleyen saçın,
    O kaşın, o zâlim gamzenin, o hileci gözün.

    Gezermiş köşkün çevresinde yer yer, taze ay yüzlüler,
    Sürmeli gözlü, Şirin sözlü, Leylâ yüzlü meraller..
    Hemen alkış sesini andırırmış çağlayan seller,
    Ederlermiş duasını adaletsever padişahın.

    Güzelsin, benzerin yok, nazlısın, aşk çılgınısın sevgili!
    Söz olmaz güzelliğine, benzerin gelmez dünyaya belli.
    Senin her sıkıntına bin can ile sabrederim amma,
    Beni pek öldürür ey vefasız! ellerle sohbetin.

    Bugün nükteler söyleyen sevgilinin bir sırdaşından
    İşittim ki sayıp âşıklarını ey gümüş tenli güzel.
    İnleyen Nedim’e benzer âşıkım yoktur demişsin sen
    Efendim işte vardır, ben esirin, ben tutkunun.

    Nedim
    (günümüz türkçesi:))

  13. sanalkaralama Says:

    müthişsiniz
    yazılar ama bilhassa müziklerinize bayıldım

  14. metin Says:

    Sanalkaralama Hanım,

    Hoşgeldiniz. İltifatınız yüzümü kızarttı, teşekkür ederim, o sizin inceliğiniz efenim…

Bir Cevap Yazın

