YERALTINDAN NOTLAR (1)

benim düşünceme göre iki kere iki yalnızca bir küstahlıktır. iki kere iki dört eder, ellerini böğrüne dayayarak yolumuzu kesen, herkese tüküren bir külhanbeyin ta kendisidir.**

***

siz hiçbir zaman yıkılmayacak billur bir köşke, yani gizlice de olsa dilinizi çıkaramayacağınız, nanik yapamayacağınız bir billur köşke inanmışsınız. işte bu köşkten benim korkmamın asıl nedeni belki de billurdan oluşu, hiçbir zaman yıkılmayacağı ve karşısında gizlice de olsa dilimi çıkaramayışım. (…)

belki de beni asıl kızdıran, sizin yapılarınızdan birinin bile dil çıkarılamayacak cinsten olmayışıdır.***

(*) saydım, topladım: dörtte birinin satır altlarını çizmişim kitabın. 70’lerin ortalarında alıp okumuştum ama 90’da bir festival oyununu seyretmeye giderken yanımda götürmüş ve ilk sayfasına o gecenin notunu düşmüşüm. seyirciler arasında melih cevdet anday da varmış, kama gintas yönetiyormuş oyunu ve 15 dakika kesintisiz alkış toplamış oyun. satırların altını vahşice, coşkuyla çizmişim, yetmemiş, bazı yerlerde yan dikey çizgiler de kondurmuşum, yetmemiş, bunlar çift çizgi olmuş, yetmemiş, üç çizgi olmuş. devam edeceğim buraya aktarmaya ara ara.

müzik: jan garbarek, “bahia”. (bu parçayı aslında jazzetta’da ilk bölümünü yayımlamış olduğum bir yazı için saklıyordum. n’apalım, siz onu okurken de bunu ilk kez dinliyormuş gibi yaparsınız artık.)

(**) dostoyevski, “yeraltından notlar”, çev: ahmet ekeş, cem yayınevi, 1973, s. 41.

(***) a.g.e., s. 42 ve 44.

10 Yanıt to “YERALTINDAN NOTLAR (1)”

  1. ekmekçikız Says:

    Dostoyeski’yi okumak konusunda nasıl da korkak davranmış olduğumu anlıyorum, şimdi. İki gün önce Zeynep yazdı, şimdi siz yazıyorsunuz. Ben bir cehalet abidesi olarak durup okuyorum.
    Üstüne üstlük bahsi geçen Tiyatro Festivali konusunda da hafızada tık yok, maaşallah! 😦
    Üstüne bir de “müzik: Jan Garbarek” konusunda da çuvalladım ki, öfff!
    Neyse, internet sağolsun. “Bahia”yı aradım taradım, bu ne biçim Garbarek parçası diye. Sonra, şunu http://fizy.org/ySiiJdZ63QSg buldum. Oradaki ud sesi “Garbarek bunun neresinde?” soruma karşın yine de beni sakinleştirdi.
    Budur, yani…

  2. ekmekçikız Says:

    Yine aculluk etmişim!
    Sonra, Garbarek’li Bahia’yı da buldum.
    🙂

  3. metin Says:

    Ekmekçikız Hanım,

    Albüm: “Madar”.

    Jan Garbarek: Tenor ve soprano saksofon,
    Anouar Brahem: Ud,
    Shaukat Hussain: Tabla.

    Albümün kapağına bakmak isterseniz: http://www.amazon.com/Madar-Jan-Garbarek/dp/B000024CH5

    Kitabın ilk sayfasına vaktiyle yazmış olduğum notu bire bir Zeynep Hanım’ın malikanesinde okuyabilirsiniz. O gece hakkında maalesef daha fazla şey hatırlayamadım ben de.

    Dostoyevski’ye gelince… Asla ama asla es geçilemez, büyük bir yazardır kendisi. Dosto’dur, daha ne olsun!

  4. metin Says:

    Efenim Garbarek’li Bahia (Aquinolu Thomas gibi oldu!) zaten burada vardı, niye zahmet buyurdunuz?

  5. metin Says:

    Shaukat Hussain = Şevket Hüseyin.

  6. ekmekcikiz Says:

    Hayır, zahmet buyurmadım. Başka kaynaktan bulup da, Garbarek eşliğine ikna oldum, demeliydim.
    Bu vesileyle Anouar Brahem’e ve uduna bayıldığımı da ekleyeyim.

  7. zeynep Says:

    Yıllar önce ilk okuduğumda da bu kadar şaşkın şebelek hissetmiş miydim kendimi. Hiç hatırlayamadım bunu, hay Allah bu hafıza denen şey çok nankör. Dosto bambaşka, insan kendine bunu sık sık hatırlatmalı demek.

    Bence sonraki yazılan tüm önemli eserlerde bu kitabın izi var. Abartmıyorum, valla öyle hissettim okurken. Bir de, 51. sayfadayım, çok satırın altını çizdim çoook.

    Niye bilmem ama ben yine de en çok “Karamazov Kardeşler”i okumaktan hoşlanırım.

  8. metin Says:

    Çok satırların altını çizeceksiniz daha Zeynep Hanım… Kaleminiz yorulacak!

  9. Furkan Says:

    🙂

  10. metin Says:

    Furkan Bey, hoşgeldiniz. Sizi şöyle alalım.

Bir Cevap Yazın

