PALTO

keder sağanağıyla ağırlaşmış ıslak palto…

söz, bazen öyle gelir insana. hafifleteceğine kurşunlaştırır, ısıtacağına üşütür.

çıplak olmak ister bazen insan. sadece bellibelirsiz, boğuk sesler çıkarmakla yetinmek ister. cilalı bilmemne çağına daha çok vardır olsun ister. gururlu bir hayvan gibi soluk alıp vermekten, sadece ve sadece sessizce yaşamaktan; başlangıcın sonla buluştuğu çizgi üzerinde usul usul, adım adım ilerlemekten; bir taş, bir ağaç, bir bokböceği gibi sakin, varlığını sürdürmekten başka şey istemez olur. söz bazen çekilmez olur, fazla gelir, yanıltır, üzer, daha çok kanatır, daha cılk yapar yarayı. bazen dilsizleşmek iyi gelebilir insana. en azından, ağrıyı sancıyı çoğalmaktan alıkoyabilir.

benim kışım şimdiden çaldı kapımı. kapımın ahşabı pul pul olmuş. hiçbir nalburda kapı bandı filan da bulamıyorum aksi gibi. koca yaz gelip geçti de bir zımpara, bir boya, bir vernik alamadım. “kış, kış” diyorum, “özgür kıl bizi bir incelik masalından ve çocukluğun gümüş maşrapalarında biçimlenmiş düşlerin serin nemliliğinden.”* ama “bazen” -hele de kışın, bazı kışlar- “yanlış ve üzücü görünür herşey bize, / (…) / her sevincin kırıktır kanatları, / ve biz özlemle dinleriz uzakları / oradan yeni sevinçler gelir diye. // fakat gelmez hiçbir sevinç, hiçbir yazgı / dışarıdan bize. kendi benliğimize / mecburuz bakmaya, dikkatli bahçıvanlar gibi, / oradan çiçek gibi yüzleriyle / yeni neşeler, yeni güçler yeşerene dek.”** değil mi ki zaten “yeryüzünde birçok / yol ve sokak vardır, / fakat hepsinin / varacağı yer aynıdır. // gezip dolaşırken türlü şekilde / iki ya da üç kişi olursun, / son adımı ise / yalnız atmaya mecbursun. // bu yüzden çok faydalı değildir / hiçbir yeti, hiçbir bilgi, / yalnız başına yaptıktan sonra / zor olan herbir şeyi.”*** kış, rimbaud’nun dediği gibiyse, “rahatlıklar mevsimi”yse bile -ki benim için değil artık-, yine onun dediğince, “kıştan da korkuyorum.”**** çıkıp nicedir yalnız bırakılmış balkona bakıyorum ki, yaz çekip gitmemiş henüz, gitmemiş de “(…) sessizce seyrediyor / yaz kendi sonunu. // (…) kapatıyor yavaşça / büyük, yorgun gözlerini.”*****

bilmez miyim, adım gibi eminim: “çok kez, birçok kez / uykuya dalar kişi, uyandırır bedeni kendisini / sonra bir kez, yalnızca bir kez / uykuya dalar kişi, ve yitirir bedenini.”******

kış geldi. sürecek olan ne böyle, o mu? ve yeni bir laf öğrendim ben:
tâ bekey, ta key?*******

(*) st.john perse, “sözcükler denizi”, çev: mazhar candan, çizgi yayınları, 1986, s.51.
(**) hermann hesse, “seçilmiş şiirler”, çev: hilmi tezgör, altıkırkbeş yayınları, 1993, s.42.
(***) age, s.38.
(****) arthur rimbaud, “illuminations / cehennemde bir mevsim”, çev: erdoğan alkan, alaz yayınları, 1984, s.196.
(*****) hermann hesse, age, s.51.
(******) rené char, “seçilmiş şiirler”, çev: tahsin saraç, adam yayınları, 1983, s.38.
(*******) ne zamana kadar?

5 Yanıt to “PALTO”

  1. metin Says:

    Beni merak eden dostlara çok teşekkür ederim. Zor günler, yaşadığım günler. Ve diyebileceklerim, ancak, bu yazıdakiler. Yaşar Kemal çektiği bel ağrılarının acısı yansımasın diye yazacaklarını yazmayı ertele[r]miş. Ben de burayı okuyanların içini daraltmamak için hiçbir şey yazmak istemiyordum, ama yine de duramadım işte, düşüncesizliğim için kusura bakmayın.

  2. gülşah Says:

    sizi görmek güzel.dilerim her şey gönlünüzce olur..

  3. Suat Says:

    Yok öyle kendini bırakmak sevgili ağabey..

  4. arzu Says:

    lütfen yazmaya devam edin..
    bu yazı ile benim zor günlerime tercüban oldunuz..
    herkesin bir yarası var 😦

  5. metin Says:

    Arzu Hanım, Gülşah Hanım, Suat Bey (abc),

    Hassasiyetiniz ve ilginiz için ne kadar teşekkür etsem bilmiyorum. Çok sağolun.

Bir Cevap Yazın

