MEA MAXIMA CULPA

hiç kimse mutlu olmak için başkalarının hayatını ayaklar altına alma hakkına sahip değildir. kendi varlığımla yetinerek acı çekmeyi yeğ tutuyordum. bazı tiyatrolarda iki perde arasında çalınan müziğe benziyordu hayatım. insan, kendi aklının tutsağı da olabilir. kötülük de bir makinedir. insan doğru dürüst acı bile çekemiyor, acı çekmekten tat almaya başlıyor. kendi kendini cezalandıramaz oluyor insan, çünkü bütün acılar bir süre sonra bir avunma haline geliyor. acıların değil, gerçeğin ardında koşuyor insan; oysa gerçek akıllara sığmaz bir acı. benim de kendi labirentim, gözle görülmez bir işkence odam vardı. önemli olan, en güzel hayatın nasıl olduğu değil, hayatın senin için nasıl güzel olduğudur. güzellik insana kendi varlığını bile unutturur.

mutsuz kadınları, bilmedikleri bir belanın ardından koşmaktansa, bildikleri bir belaya katlanmaya zorlayan birçok neden vardır herhalde. senin ölümünü unuttum sanki, yüreğimde taşıdığım o ölümsüz seni düşlemekten başka birşey gelmiyor elimden. varlığın da, yokluğun da herşeyden daha güçlü. ruhu değiştiren, cezalandırma değil, ölümü kabullenmedir.

böğründe bir okla yürümek zordur, ama olduğun yerde durmak daha çok acı verir. yanlış nedenlerle doğru bir iş yapmaktansa, doğru nedenlerle yanlış bir iş yapmak iyidir. soyulmak, çırçıplak bırakılmak istediğimi söylemiştim. eh, bu isteğim gerçekleşti sayılır. artık baştan aşağı bir bitki oldum. şimdiki hayatımda ne bir umudum var, ne de bir korkum. artık gerçeği ele geçirdim. çılgınlık da olsa, gerçeğin ardından gitmenin tam sırasıdır. yüreğin derinlikleriyle pazarlık edilmez. hiç kimseye söylenmemesi, yalnız düşünülmesi gereken şeyler vardır.*

(*) terkedilmişin seçici algısı da böyle oluyor herhalde. son okuduğum kitabın farklı sayfalarında altını çizdiğim satırları biraraya getirdim, bu metin çıktı ortaya. tarafımdan biraraya getirilen bu cümleler, iki minicik değişikliğin dışında, yazarın özgün cümleleridir. iris murdoch, “italyan kızı”.

6 Yanıt to “MEA MAXIMA CULPA”

  1. Talisman Says:

    “böğründe bir okla yürümek zordur, ama olduğun yerde durmak daha çok acı verir. ”

    Bu cümleye hayran kaldım..

  2. ljl Says:

    bu metin çıktı ortaya
    sanatli bir ifade olmus.

  3. Ece Says:

    mutsuz kadınları, bilmedikleri bir belanın ardından koşmaktansa, bildikleri bir belaya katlanmaya zorlayan birçok neden vardır herhalde

    Bu cümle başlı başına bir yazı konusu Metin ağabey..
    Yüreğinin götürdüğü yere git! diyençok oluyor ama, gitmeye kalktığında, senden kötüsü olmuyor!
    Cesur kadının adına başka bişey deniyor bizim buralarda..
    O yüzden, sineye çekip oturuyor kadınlar..
    AŞKSIZ, SEVGİSİZ, KURUYUP SOLMAYA aday, soluk alıp veren CENAZELER diyarında..

  4. helen Says:

    çok içten kelimeler..doğru söylemiş italyan kızı. yazılanlar yaşamınıza ait kodları içeriyorsa daha da bi farklı gözle okuyorsunuz.
    ben metin beyi özlüyorum jazzettadaki ya da buradaki fark etmez…onun yazdıklarını özlüyorum ki bi anlamda çok daraldığım zamanlarda bana acımı hatırlatıp tek olmadığımı hatırlatıyordu. kendimi tanımamı sağlıyordu. Goethenin dediği gibi ”İnsan kendini yalnızca insanda tanır.”
    belki haddime değil ama umarım dönüşünüz uzun sürmez..

  5. metin Says:

    Ece, haklısınız, o cümle çok şey söylüyor bize.

  6. metin Says:

    Helen, çok teşekkür ederim. Ben de öyle umarım. Bakalım artık devran ne gösterir…

Bir Cevap Yazın

